sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Laittautuminen; kirous vai etuoikeus?


Olen Facebookissa tykännyt aikoinaan muutamasta sivusta, mitkä päivittelevät hiusvideoita ja -kuvia, meikkivideoita ja kaiken maailman vinkkejä. Lähiaikoina sivut ovat päivitelleet useita meikkivideoita, joissa videoiden henkilöt on meikattu lähes tunnistamattomaksi alkuperäisestä. Tämä pisti miettimään, kuinka paljon ihmisen ulkonäkö oikeasti muuttuu laittautumisen myötä. Osaako sitä esimerkiksi kuvitella julkkiksia meikittömänä aamukampauksessa? En minä ainakaan osaisi.

Itselläni laittautuminen on vain osittain osa arkea. Arki meikkaamisesta olen tällä hetkellä luopunut kokonaan. Olen järkeillyt laiskotteluni verukkeeksi ettei ketään minua töissä katsele vaikka työympäristöni onkin ihmisten keskellä. Koen jotenkin, että tekemäni työ on tärkeämpää kuin se olenko meikattu vai en. Hiusten suhteen olen taas aivan toista maata. Minulle on henkilökohtaisesti hyvin häiritsevää jos tukkani on miten sattuu.

Ulos lähtiessä olen kyllä varsinainen prinsessa ja sillon tulee laittauduttua. Koen sen jotenkin sellaisena traditiona, mikä kuuluu ulos lähtemiseen. Siinä kohtaa laittautuminen luo konkreettisen fiiliksen siitä, että johonkin ollaan menossa ja on omanlainen prinsessa tuokio.

Eilen oli juuri sellainen tilaisuus laittautua kun olimme menossa ulos. Ajattelin Facebookin videoiden innoittamana ottaa itsestäni sellaiset ennen ja jälkeen kuvan, jotta itsekkin nään minkä verran ulkonäköni muuttuu arki-minääni verrattuna. En koe itseäni minään himomeikkaajana, joten tiesin, ettei mitään vou-efektiä tule. Kuitenkin kuvien välillä on eroa. Tuli samalla myös kokeiltua ensimmäisen kerran pidennyksiä kiharrettuna. Täytyy sanoa, että noin suuri pituus ero omaan tukkaan nähden vaatii totuttelua.

Mutta viimein asiaan eli niihin kuviin.

100% naturelli ja aikalailla arki-minäni
Lauttautunut "prinsessa" minä
Kuten jo sanoinkin niin ihan järkyttävästä erosta ei minun kohtaalla ole kyse, mutta kuitenkin ero se pienikin ero on. Viimeisenä heitänkin ilmoille yleisen kysymyksen; paljonko sinun ulkonäkösi muuttuu laittautumisen myötä?

-Satu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti