lauantai 6. toukokuuta 2017

Helteitä odotellessa


Kuten on varmaan tullut jo harvinaisen selväksi, on minulla ompelutöissäni vahvasti katse kohti kesää ja mitäpäs kesä olisi ilman shortseja. Olen ehkä enemmän kuitenkin hame ja mekko ihmisiä, mutta viimeisintä kangastilausta tehdessäni minuun iski kummallinen into shortseihin.


Monena kesänä olen harkinnut korkeavyötäröisten shortsien ostoa, mutta ajatukset päätyivät kerta toisensa jälkeen epäilykseen siitä, että sopisivatko ne minun vartalolleni. Heränneen shortsi innostukseni myötä halusin palavasti tehdä sellaiset itse.


Ajatus shortsien tekemisestä lämpeni entisestään kun löysin aivan syötävän suloiset napit. Nappien löytämisen myötä kysymysmerkki katosi idean perästä. Silloin päätin, että nyt on aika tehdä korkeavyötäröiset shortsit ja ompelutyönä ne ensimmäiset shortsini.


Mieleinen kangas löytyi melko nopeasti nappien löytymisen jälkeen. Tosin tilatessani kangasta, oletin sitä hieman erilaiseksi, mutta ero oletuksen ja todellisuuden välillä ei ollut ollenkaan paha.


Kaavat sain melkoisen helpolla muokattua arkistostani löytyneen Suuren Käsityölehden kaavasta, jossa oli korkeavyötäröiset shortsit hieman pussitetuilla etutaskuilla ja ilman takataskuja. Tottakaihan minun piti muokata myös pituusmittasuhteita omalle kropalleni sopiviksi, minua kun ei ole pituudella pilattu. Kuitenkin valmiskaava toimi hyvänä suunnannäyttäjänä projektissani.


Yllätyin kuitenkin siitä, että shortsit oli loppupeleissä melkoisen yksinkertaiset tehdä. Ensimmäisiksi shortseikseni nämä ovat kyllä todella onnistuneet vaikka itse sanonkin. Olen tyytyväinen. Tottahan toki itse löydän vielä kehitettävää ja pientä muutettavaa seuraavaan versioon, mutta kuitenkin.


Kuvissa esiintyvä hihaton kauluspaitakin on omaa tekoani ja on niitä viime vuoden kuvaamatta jääneitä tekeleitä. Paita on oikeastaan kaikkein hätäsimmin tehty työni. Tulin tehneeksi sen käyttöä edeltävänä päivänä kun en löytänyt kaapistani silloin mitään päälle pantavaa.

Nyt paita sitten päätyi vihdoin kuvattavaksi kera uusien shortsien. Pohtiessani yläosaa kuvaukseen, ihastuin ajatuksesta "täysin omatekoinen asukokonaisuus", niinpä tämä asu on täysin by me.

-Satu

2 kommenttia: